"Dobrý deň. Som blogerka a mala by som záujem o spoluprácu formou propagácie Vašich produktov na Instagrame." A takto začínajú mnohé konverzácie (tie slušnejšie) osoby, ktoré stále nepochopili princíp fungovania sociálnej siete. V tomto článku sa preto pokúsim aspoň zopár z nich vyviesť z omylu a nejako ich zobudiť.
Článok prevzatý z môjho vlastného druhého blogu NewBridget.
Každý jeden nový čitateľ alebo follower je cenný. Veď jasné. Aj ja sa poteším, keď mi medzi nich niekto pribudne. Je tu však jedna zásadná vec. Zatiaľ čo blog zviditeľní autora už pri pár stovkách čitateľov, profil na Instagrame potrebuje followerov mnohonásobne viac. A stále nemusí byť dosť lukratívnym reklamným miestom, vďaka ktorému by ste mali stály prísun tovaru zadarmo, alebo na ňom dokonca zarábali. Instagram totiž nebol navrhnutý ako predajný kanál. Je to sociálna sieť, čo som dosť jasne vysvetlila aj v predošlom článku Blog na sociálnej sieti Instagram - nový čudný trend. A dnes sa dozviete k tejto téme viac.
Celebrity na Instagrame
Ste sexy rosnička z predpovede počasia? Alebo snáď medajlistka v nejakom športe, držiteľka ocenenia, pojašená moderátorka televíznej talentovej či speváckej šou, alebo osoba, ktorej súkromie vďaka účasti v reality šou alebo škandálu s nejakou známou osobou preprali všetky bulvárne denníky? Ste manželkou či priateľkou vplyvnej osoby? Je vaše meno známe z nejakého média, na uliciach vás oslovujú ľudia, vás baví odpovedať na ich otázky a nemáte Instagram? Prečo nemáte? Rýchlo si založte profil a zarábajte!
Pokiaľ ste hocikto iný, nazbierali ste na instagramovom profile 5-10 tisíc fanúšikov so zmesou rôznych národností, okrem Instagramu nemáte žiadny iný kanál (tým myslím videá alebo blog/web) a už oslovujete firmy s ponukou spolupráce čisto formou zdieľania fotiek, tak radím jedno. Sklopte nos späť do horizontálnej polohy a dajte obe nohy opäť na zem. A zložte tie ružové okuliare.
Prečo by práve vás mali ľudia / firmy hľadať?
Vtáka poznáme po perí, človeka podľa reči. A podľa mňa aj z rečí... Ste niečím slávna? To sa raz dva dozviete na Google, lebo koho meno alebo dielo nenájde Google v nejakej kauze či chválospeve, ten akoby neexistoval. Skúste teda zadať do vyhľadávania názov svojho profilu na Instagrame. Je vás plná strana? Sú vo výsledkoch aj vaše autorské obrázky z profilu? Odkazujú na váš profil aspoň ďalšie 2 - 3 blogy / weby (nie sociálne siete)? Skloňujú meno vášho profilu rôzne e-shopy, diskusné fóra, značky, médiá? Nie. Tak smola. Aby ste boli slávni, ľudia o vás musia hovoriť a písať. Musíte byť svojim spôsobom aj vy celebrita. Inak to nejde.
Ani moje meno nie je (zatiaľ) ničím špeciálne alebo slávne. Poznáte ho iba z blogu a sociálnych sietí, lebo sa ním nebojím pod príspevky podpisovať. Za svojimi tvrdeniami si stojím a nestojím o pseudonymy. Kým však nespravím niečo naozaj super výnimočné, čo ma preslávi, alebo naopak nejakú galibu veľkého formátu, stále budem iba nejaká Veronika Jančová - blogerka, ktorá píše na blogy NewBridget a Award4sbeauty. To sú moje diela, ktoré už nejaké spolupráce majú. Prečo? Lebo sú to blogy, lebo sú spojené aj so sociálnymi sieťami, lebo ich optimalizujem, aby ich poznal aj Google.
Ako sa o vás teda Slovensko dozvie?
Keď teda nemienite blogovať, ale iba publikovať fotky na Instagrame a získavať z toho výhody na Slovensku, nečakajte žiadne ľahšie cestičky, ale stále máte viacero možností. Zamerajte sa na slovenské publikum, nie na zahraničné a tvorte obsah po slovensky. Reklama pre Slovensko má byť predsa videná Slovákmi. V zahraničí bude vašim partnerom platná ako mŕtvemu zimník.
Platená reklama / médium
Majú vás vidieť? Buď investujte do platených príspevkov, alebo si nájdite médium, ktoré vás zviditeľní. To buď tak, že sa ozvete sami, alebo robte tak, aby si vás všimli. V obidvoch prípadoch ale musíte publikovať naozaj jedinečné príspevky, ktoré sa budú páčiť určitej komunite / skupine. Napríklad vieme, že bulvár ide po ľuďoch, ktorí vtipným spôsobom napodobňujú celebrity. Ak vám to pôjde a ľudia vám to budú lajkovať, máte šancu... Nájdite si niečo, v čom vynikáte a zamerajte sa iba na to. Nerobte si na profiloch zmes fotiek rôzneho štýlu. Ani to v konečnom dôsledku nevyzerá dobre.
Zavináč
Zvečnili ste na svojej fotografii produkt, ktorý niekto vyrába / predáva? Označte zdroj zavináčom. Možno sa mu fotka zapáči a začne vás aspoň sledovať. Nemusí hneď ponúknuť spoluprácu, ale ako začiatok je to fajn. Alebo je na vašej fotke známa osoba, ktorej ste sa slušne spýtali, či ju môžete vyfotiť, fotku použiť a ona súhlasila? Nuž smelo do toho. Publikujte a označte ju. Označujte i miesta, kde ste boli. To pomáha.
Hashtag
K príspevku samozrejme treba ešte správny hashtag, teda slovo a pred ním uvedené znamienko "#", lebo na Instagrame je hashtag dosť zásadná vec. S pomocou hashtagov môžno prehľadať milióny obrázkov známych i neznámych užívateľov a zobraziť vybranú vzorku obrázkov len na určitú tému. Čím viac výstižných hashtagov a viac už udelených "♥"(alebo radšej tomu hovorme "lajk") od iných ľudí, tým väčšia šanca, že na meno autora niekto klikne. A možno ho začne sledovať.
Pozor na SPAM
Ale... váš príspevok by mal po správnosti obsahovať dva, tri, nanajvýš 4 super výstižné hashtagy. Skrátka maximálny ideálny počet je do 8 ks, odporúčané sú iba 3 ks. A ak chcete sledujúcich zo Slovenska, mali by byť aj slovenské. Lenže mnohí ľudia dávajú viac, aby mali lajky. Snažia sa dokonca nasilu používať tie najpopulárnejšie a iba anglické. Používaním nerelevantných a početných hashtagov tak vlastne nešíria nič iné než SPAM.
Čím viac hashtagov (a čím viac objektov na fotke), tým menšia relevancia. Predstavte si hashtag ako prezývku, ktorú vám niekto blízky dá. Za života vás môžu nazvať aj 30 prezývkami, ale najlepšie vás aj tak vystihne iba jedna či dve.
To platí aj pre príspevky. Dajme tomu, že otagujete príspevok maximom, t.j. použijete 30 hashtagov. Pokojne si to skúste. Ale potom na každý ten jeden hashtag kliknite a pozrite, čo vám Instagram ukáže. Zdá sa vám, že váš obrázok medzi vzorku dokonalo zapadá ako dielik puzzle? Asi ťažko. 30 hashtagov za sebou dohromady možno dáva nejaký zmysel, keď sú spolu za sebou. Napríklad #rodina #torta #oslava #priatelia #narodeniny #love jasne tvoria obraz narodeninovej oslavy s tortou a srdcu blízkymi osobami. Avšak dajte ich samostatne a už tú fotku až tak dobre nevystihujú.
Začne ma teraz sledovať tisícka ľudí, lebo každý si pod hashtagom "#love" predstaví rodinnú oslavu, alebo si vybaví kozmetické sérum, ktorého fotku som zdieľala? Asi ťažko. Tým naopak množstvo užívateľov naštvem. Pozrite sa na vec ich optikou. Moja rodina a moja kozmetika sú moje lásky. Ľudia mohli mať náladu na fotky zamilovaných párikov. Alebo si predstavte seba v tej istej situácii. Hľadáte fotky čokolády pod hashtagom #chocolate a Instagram zobrazuje fotky paletiek očných tieňov v dizajne čokolády, fotky hnedých psov a opálenej pokožky. Tiež sa naštvete. Psovi možno hovoria čokoláda, ale pre vás je to IBA pes, nie tabuľka čokolády. Rozumiete? More hashtgagov nie je spôsob, ako sa zviditeľniť.
Dlhá, dlhá cesta k sláve
Ak chcete Slovákov ako followerov, budete musieť vyvíjať nepomerne viac aktivity, aby ste sa na Instagrame a na internete ako takom zviditeľnili.
Až keď budete mať nie desať ale stotisíc followerov, možno až potom začnete byť pre nejakú značku či obchod zaujímavá osoba. Dovtedy budete musieť často "spamovať" s používaním hashtagov, chodiť po profiloch, dávať ich sledovať, nechávať komentáre, dostávať sa komentármi do priazne a modliť sa, aby vás zo slušnosti / úcty / záujmu sledovali i recipročne. Budete robiť súťaže, do ktorých budete musieť vymýšľať lákavé ceny a aj tak vám po ich skončení vždy odíde zopár followerov. Niektorí ľudia sú už žiaľ také nevďačné koťuhy (s prepáčením)... za všetko čakajú výhody. A budete samozrejme veľa, veľa fotiť, premýšľať, fotiť, premýšľať, písať, fotiť...
Keď sa aspoň z dvoch tretín priblížite Alžbete Saloňovej, známej ako Beth Sal (mimochodom fakt zlaté a skromné dievča, poznám ju osobne), môžete sa zastaviť a gratulovať si. Beth si môže sama diktovať podmienky, pretože to dokázala. Je slávna. A nemá blog.
Chcete to isté? Viac ako 150 tisíc fanúšikov, ponuky na fotenie, točenie videí, kontrakty? Potom pracujte na sebe i na svojej prezentácii ako ona. A prestaňte si nahovárať, že je Instagram blogom a stačí vám tam pár tisíc followerov. Lebo nie, nestačí... Nič na svete nie je zadarmo. A už vôbec nie za jedno cvaknutie fotoaparátom. Aj Beth musela svoju cestu k sláve postúpiť.
Stále mám k tejto téme čo povedať. Tento článok však z viackrát spomínaných dôvodov nejdem robiť dlhší, aby sa tí lenivejší nezhrozili po zhliadnutí objemu textu. ;-) Sledujte ma a viac sa dozviete nabudúce.
- - - - - - - -
P. S. Ja sa Beth asi nikdy nepriblížim. Priznávam otvorene, že ako introvertovi by mi jej život ani spôsob prezentácie nevyhovoval. Preto som sa nikdy nesnažila využívať sociálne siete aktívnejšie. Každý z nás má rád niečo iné. Ju baví fotiť i točiť, mňa zasa špekulovať a písať. :-)
Pozrite si tiež predošlé a ďalšie články na túto tému:
Zverejnenie komentára
Ďakujem za to, že ste si našli čas, prečítali článok a zanechali komentár k tejto téme. Vážim si to. ♥ Ostatných poprosím, aby mi sem nevkladali odkazy na Giveaway ani odkazy do e-shopov. Reklamy tu nechcem. Ďakujem.